Veel gestelde vragen
Heb je een vraag? Hieronder vind je de antwoorden op vragen die wij regelmatig krijgen. Staat jouw vraag er niet bij? Vul dan het contactformulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.
Je kunt vrijblijvend een gesprek aangaan met een financieel adviseur van bijvoorbeeld de Rabobank. In dit gesprek krijg je een goed beeld of je de woning kunt betalen en wat jouw toekomstige maandlasten zullen zijn.
Zodra de bouw van de woning definitief doorgaat, word je door de notaris uitgenodigd om de leveringsakte en hypotheekakte te passeren. Het is verstandig om de hypotheek rond te hebben zodra je in de gelegenheid wordt gesteld de akte te passeren.
In de koop- en aannemingsovereenkomst zit een ontbindende voorwaarde voor het verkrijgen van een hypotheek. Als je onverhoopt de hypotheek niet rond krijgt, kun je binnen een periode van 2 maanden na aankoop de overeenkomst ontbinden. Je kunt dit doen door de ontbinding aan te vragen aangevuld met tenminste 2 afwijzingen van geldverstrekkers.
Zodra je naar de notaris gaat voor het passeren van de leveringsakte en de bouw is nog niet begonnen, betaal je de koopsom van de grond. De aanneemsom betaal je vervolgens in termijnen vanaf het moment dat de bouw start. De notaris verzorgt bij het passeren van de leveringsakte de betaling van alle tot op dat moment verschuldigde termijnen en eventuele rente. Na de start van de bouw en zodra een bepaald punt in de bouw is bereikt, ontvang je van de aannemer een factuur, die je vervolgens binnen 2 weken dient te betalen. Je kunt betalen uit eigen middelen of de factuur doorsturen aan jouw hypotheekverstrekker. Als het passeren van de leveringsakte bij de notaris heeft plaatsgevonden, zal de hypotheekverstrekker zorg dragen voor betaling.
Ja dat is mogelijk. Het is verstandig om dat zo snel mogelijk aan de notaris door te geven. Dit in verband met het inplannen van de afspraak voor het passeren van de aktes.
Bij het kopen van een nieuwbouwwoning moet je altijd rekening houden met extra kosten. Zo heb je bijvoorbeeld kosten bij het sluiten van een hypotheek (advieskosten en notariskosten). Ook maak je kosten voor het inrichten en afwerken van de woning.
Dat is alleen mogelijk voor het passeren van de hypotheekakte. Het is dan wel verstandig dat je dit goed afstemt met de projectnotaris.
Als je later in een project instapt dan betaal je rente over de reeds vervallen termijnen tot aan de datum van overeenkomen van de koop- en aannemingsovereenkomst. Het percentage van deze rente is in de overeenkomsten vastgesteld. Deze rente wordt bouwrente genoemd en is niet fiscaal aftrekbaar.
Dit is de rente berekend vanaf datum overeenkomen of zoveel later als vastgesteld in de koop- en aannemingsovereenkomst tot aan de datum van het passeren van de leveringsakte. Het percentage van deze rente is in de overeenkomsten vastgesteld. Deze rente wordt transportrente genoemd en is wel fiscaal aftrekbaar.
De NHG is een garantie op hypothecaire leningen voor de aankoop en verbetering van een eigen woning. Door deze garantie van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW), is de geldverstrekker zeker dat de lening wordt terugbetaald. Moet de woning onverhoopt worden verkocht en is de opbrengst lager dan de hypotheekschuld, dan betaalt het WEW de restschuld aan de geldgever. In ruil voor de NHG-zekerheid bieden geldverstrekkers een rentekorting op de hypotheek. Informeer hiernaar bij je hypotheekadviseur.
De maximale hypotheek voor aankoop is in 2023 € 405.000 (100% van de marktwaarde). Wanneer er sprake is van energiebesparende maatregelen is de maximale hypotheek € 429.300 (106% van de marktwaarde). Bij het woningaanbod (kenmerken) op onze site staat altijd vermeld als de prijs van een woning binnen deze prijsklasse valt.
Dubbele maandlasten zijn niet of nauwelijks te voorkomen. Je betaalt al een gedeelte van de koopsom tijdens de bouw en daarvoor betaal je een vergoeding aan de geldverstrekker. De dubbele maandlasten zijn wel fiscaal aftrekbaar met een maximum van 2 jaar.
Bij de financiering van een nieuwbouwhuis krijg je een aantal voordelen. Zo kan je voor de financiering van jouw nieuwe huis meer lenen dan voor de meeste bestaande woningen.
Omdat de overheid energiezuinigheid wil stimuleren is afgesproken dat kopers van woningen die energiezuinig zijn, extra financieringsruimte krijgen in de hypotheek die ze willen afsluiten. En dat kan fors oplopen.
Zo heb je bij een nieuwbouwhuis standaard € 9.000 meer financieringsruimte, bij een nul-op-de-meter woning is dit zelfs € 25.000.
Daarnaast hebben de hypotheekverstrekkers vaak ook eigen regelingen om energiezuinigheid te stimuleren. De Rabobank kent sinds kort de Rabo GroenHypotheek voor woningen met een EPC lager dan 0,26. Verder koop je een nieuwbouwwoning 'vrij op naam'. Dit betekent dat de meeste extra kosten voor de bouw en overdracht van huis en grond al is verwerkt in de prijs van het huis zelf. Voorbeelden zijn de notariskosten voor de overdracht van het nieuwe huis en makelaarskosten. Dit levert je al snel een paar duizend euro op.
We proberen zoveel mogelijk mensen de woning van hun hoogste voorkeur toe te wijzen. Daarbij kijken wij naar de meest concrete kandidaten. Een financiële check laat ons zien dat jij de woning kunt financieren of met eigen middelen kunt betalen. Het inleveren van een financiële check, zorgt er dus voor dat jij een meer concrete kandidaat wordt.
Een financiële check is een brief (niet ouder dan 3 maanden) van je bank of hypotheekverstrekker waar in staat dat jij – bij het door jou opgegeven inkomen, vermogen en/of schuld – het benodigde bedrag voor jouw gewenste woning kunt lenen of met eigen middelen kunt betalen. Aan je financieel adviseur kun je vragen welke gegevens hij/zij daarvoor nodig heeft. LET OP: dit is geen hypotheekaanvraag, alleen een verklaring dat jij je financiële mogelijkheden hebt laten doorberekenen. Een voorbeeld van een voor BPD acceptabel document is bijvoorbeeld het Oriëntatierapport Lenen & Wonen van de Rabobank. Vraag ernaar bij jouw financieel adviseur van de Rabobank.
Nadat de verkoop is gestart lever je jouw financiële check in. Deze gegevens worden alleen gebruikt voor de toewijzing. Na toewijzing verwijderen wij de gegevens van de financiële check uit onze systemen.
Je kunt deze brief laten opstellen door jouw bank of hypotheekverstrekker.
De Caai wordt een duurzame, gezonde en inclusieve samenleving. Dat betekent bewust wonen en ook actief werken aan een duurzamer en gezonder leven in alle facetten. Van eten en drinken tot verwarmen en voortbewegen. Hier woon je straks in een huur- of koopwoning op een unieke locatie aan het water. En dat op loopafstand van het Eindhovense centrum. Ervaar de dynamiek van het stadsleven, maar tegelijkertijd ook de rust met het mooie groene buitengebied in de buurt.
De Caai is en wordt omsloten met goed openbaar vervoer. Aan de Geldropseweg ligt de bushalte Otto Veniusweg. Vanaf deze bushalte heb je een verbinding naar het Centraal Station met lijn 320. Je bent er al binnen ongeveer 10 minuten. Omdat het plan nog in ontwikkeling is, is het mogelijk dat in de toekomst bij De Caai een nieuwe openbaar vervoer verbinding wordt aangelegd.
Er is nu al veel onderwijs in de omgeving van het Campinaterrein. De Hasselbraam en de Klimroos voor het basisonderwijs zijn 5 minuten fietsen. Het Augustinianum met onderwijs voor gymnasium, atheneum en havo is maar 5 minuten lopen. Daarnaast bevinden de scholen Aloysius De Roosten (vmbo-t) en Vakcollege Eindhoven (vmbo-b en kaderniveau) zich op een steenworp afstand. En met de fiets ben je ook in 10 minuten bij de Technische Universiteit van Eindhoven. Zo gaan de kinderen natuurlijk nooit het huis uit!
Op 5 minuten afstand lopen ligt de CrossFit box YouAct. Daar kun je terecht voor een pittige groepsles. Als je liever zelf aan de slag gaat dan is BasicFit aan de Aalsterweg misschien wel iets voor jou. Met de fiets ben je daar in 7 minuten. Daarnaast heeft Eindhoven natuurlijk een oneindige keus in sportverengingen. Voetbal, yoga, hockey, rugby, jiu jiutsu? Allemaal op fietsafstand. En al hardlopend kun je natuurlijk vanaf De Caai langs het kanaal zo het groen in lopen; lekker je hoofd leeg maken!
De dichtstbijzijnde winkel- en horecavoorzieningen in het stadscentrum bereik je het snelst fietsend of lopend. Met de fiets doe je er 5 minuutjes over. Te voet bereik je in ongeveer 15 minuten de eerste horecavoorzieningen op het NRE terrein en op de Kanaalstraat. In de stad heb je ook de keuze uit een groot winkelaanbod: van de Bijenkorf en de Primark tot aan exclusieve winkels op de bekende Hooghuisstraat.
Onderaan elke pagina op deze website kun je je e-mailadres achterlaten. Je wordt dan door middel van e-mailnieuwsbrieven op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen van dit nieuwbouwproject.
Ga naar de veelgestelde vragen pagina van de pagina Kopen aan De Caai
Ga naar de veelgestelde vragen pagina van de pagina Kopen aan De Caai
Ga naar de veelgestelde vragen pagina van de pagina Ondernemen aan De Caai
Kijk hiervoor op de pagina Veel gestelde vragen van Huren aan De Caai.
Mijn Eigen Huis is een persoonlijk account waar je jouw favoriete woningen beheert, documenten kunt downloaden, nieuwsberichten kunt lezen en voorkeuren doorgeeft als de verkoop is gestart. Je hebt maar 1 account nodig voor alle BPD websites.
Met een persoonlijk account van Mijn Eigen Huis zie je in 1 overzicht wat jouw favoriete woningen zijn, geef je digitaal jouw voorkeuren door als de verkoop start en beheer je jouw voorkeuren gewoon online.
Een volledige uitleg voor het aanmaken van een Mijn Eigen Huis account, vind je onder Service op de pagina Mijn Eigen Huis.
Om zeker te weten dat jij zelf het account hebt aangemaakt, ontvang je een e-mail om je account te bevestigen. Het is belangrijk om dat binnen 24 uur te doen, anders wordt je interesse voor het project verwijderd. Nadat je jouw account hebt bevestigd, kun je meteen inloggen in Mijn Eigen Huis.
Het kan zijn dat de e-mail in je spam/ongewenste e-mail of junkmail terecht is gekomen. Wanneer je jouw account niet binnen 24 uur bevestigt, wordt je interesse voor het project verwijderd. Heb je hulp nodig? Neem contact met ons op.
Check of je gebruik maakt van een geldig e-mailadres.
Heb je een vinkje geplaatst bij Privacy Statement?
Voldoet je wachtwoord aan de gestelde regels?
- Tenminste 1 kleine letter
- Tenminste 1 getal
- Tenminste 1 hoofdletter
- Tenminste 1 speciaal teken ! # $ % - _ = + < >
- Minimaal 8 en maximaal 20 tekens
Het wachtwoord moet bestaan uit:
- Tenminste 1 kleine letter
- Tenminste 1 getal
- Tenminste 1 hoofdletter
- Tenminste 1 speciaal teken ! # $ % - _ = + < >
- Minimaal 8 en maximaal 20 tekens
Geen probleem. In het inlogscherm voer je je gegevens in en klik je op het vraagteken in het wachtwoord veld. Er wordt een e-mail naar je verzonden en kun je een nieuw wachtwoord aanmaken.
- Log je in met het e-mailadres dat je hebt gebruikt toen je een account aanmaakte?
- Ga na of je een geldig e-mailadres hebt. Een e-mailadres moet een @-teken bevatten en mag maar 1 punt achter de @ hebben.
- Het wachtwoord vergeten? Vraag een nieuwe aan.
- Zorg ervoor dat Caps Lock niet is ingeschakeld.
Ja dat is mogelijk. Echter per (toekomstig) huishouden mag slechts 1 keer ingeschreven worden op de woningen.
Jouw account verwijder je bij je persoonlijke gegevens in Mijn Eigen Huis. Een account kan alléén verwijderd worden als je niet gekoppeld bent aan een woning. Dat wil zeggen dat je geen koper of optant bent van een woning.
Laat ons weten wat je nieuwe e-mail adres is, dan passen wij het voor je aan. Je kunt daarna gewoon inloggen met je nieuwe e-mail adres en je bekende wachtwoord.